Strona się nie wczytuje

Może być wiele przyczyn sytuacji, że po wejściu na adres strony ta się nie wczytuje, począwszy od problemów natury sieciowej, przez błędne ustawienia DNS, a skończywszy na problemach leżących na serwerze lub w samej stronie internetowej.

Problemy sieciowe

Najprościej zacząć od sprawdzenia swojego połączenia z internetem. Na stronie głównej Ping.pl dostępne jest narzędzie do szybkiego przeprowadzenia testu strony z kilku niezależnych od siebie lokalizacji. Dzięki niemu dowiesz się, czy strona nie działa tylko w Twoim przypadku czy też problem leży gdzie indziej. Godny uwagi jest również serwis IsItDownRightNow?, który wyświetli listę najpopularniejszych stron w internecie i ich aktualny status. Jeżeli strona nie działa tylko u Ciebie, spróbuj zrestartować swój router i/lub komputer, aby odświeżyć swoje połączenie z internetem.

Złe ustawienia DNS

DNS jest serwerem - usługą, która zamienia przyjazny dla człowieka adres strony na adres IP. Jeżeli nie działa prawidłowo, strona mimo, że działa poprawnie, nie będzie dostępna po wejściu na jej adres. Sprawdź w swoim systemie operacyjnym z jakich serwerów DNS korzystasz i przywróć domyślne ustawienia lub zmień je na inne, np. na serwery DNS od Google.

Złe ustawienia rekordów DNS domeny

Każda domena powinna mieć ustawione odpowiednie rekordy DNS. Podstawowy rekord A odpowiada za przekazywanie ruchu na wskazany w nim adres IP serwera. Jeżeli masz dostęp do rekordów DNS swojej domeny, sprawdź czy wartość tego rekordu odpowiada adresowi Twojego serwera. W pozostałych przypadkach skontatuj się z administratorem firmy hostingowej z której usług korzystasz.

Serwer jest nieosiągalny

Jeżeli Twój internet działa prawidłowo, ustawienia DNS są poprawne, być może serwer na którym posiadasz stronę z jakiegoś powodu jest nieosiągalny. Zacznij od jego zrestartowania w panelu użytkownika, który otrzymałeś od firmy hostingowej. Jeżeli mimo to, w dalszym ciągu serwer nie odpowiada, może to oznaczać problemy leżące po stronie firmy hostingowej. Skontaktuj się z ich administratorem.

Przekroczony czas oczekiwania (timeout)

Czasami żądanie o stronę trafia poprawnie do serwera, ale ten potrzebuje zbyt dużo czasu, aby je wykonać i przeglądarka przerywa proces. Może być to spowodowane np. przeciążeniem serwera. Spróbuj go zrestartować, a gdy problem będzie się powtarzać, poszukaj przyczyny w logach na serwerze lub w panelu do zarządzania stroną jeżeli nie masz bezpośredniego dostępu do konsoli serwera.

Złe ustawienia serwera

Serwer może być dostępny, ale ze względu na jego ustawienia nie jest możliwe wczytanie strony. Jeżeli sam skonfigurowałeś serwer z poziomu konsoli upewnij się, że zainstalowałeś na nim odpowiednie oprogramowanie służące do obsługi ruchu http/https (np. Apache lub Nginx) i właściwie skonfigurowałeś lokalizację plików strony na serwerze. W przypadku gdy korzystasz z usługi firmy hostingowej i nie masz dostępu do konsoli serwera, poszukaj odpowiednich ustawień w panelu do zarządzania stroną lub skontaktuj się z administratorem firmy.

Błędy o kodach od 400 do 499

Kod odpowiedzi w zakresie od 400 do 499 to tzw. client errors czyli błędy wynikające z zapytania, które zostało przez serwer zrozumiane, ale nie może zostać wykonane z rożnych powodów. Jednym z częstych tego typu odpowiedzi jest znana wszystkim odpowiedź 404 Not Found oznaczająca, że serwer nie może wykonać danego zapytania bo odnosi się do zasobu, który nie istnieje.

Poniżej znajdziesz listę najczęściej występujących błędów z rodziny 4xx oraz co należy zrobić, aby je naprawić:

400 Bad Request

Zapytanie nie może zostać wykonane ze względu na jego nieprawidłową zawartość, np.

Przyczyny

  • niewspierany format danych - np. serwer oczekuje danych w formacie JSON, a otrzymuje je jako XML
  • brak wymaganych danych - np. serwer oczekuje podania adresu email w zapytaniu, ale go nie otrzymuje
  • błędny format danych - np. serwer oczekuje podania adresu email w zapytanie, ale otrzymuje go w złym formacie

Rozwiązania

  • upewnij się, że wysyłasz wszystkie wymagane przez serwer dane i mają one poprawny format
  • sprawdź czy serwer oprócz kodu 400 nie zwraca również szczegółów w ciele (body) odpowiedzi - często zawarta jest tam informacja o przyczynie odrzucenia zapytania

401 Unauthorized

Zapytanie nie może zostać wykonane ponieważ wymagana jest autoryzacja klienta.

Przyczyny

  • brak autoryzacji lub z jakiegoś powodu autoryzacja została odrzucona, np. z powodu nieprawidłowych danych lub błędnego sposobu ich przekazania

Rozwiązania

  • upewnij się, że przekazujesz w zapytaniu poprawne dane autoryzacyjne
  • upewnij się, że dane autoryzacyjne przekazujesz we właściwy sposób, np. w postaci tokena w nagłówku zapytania lub w jego ciele

403 Forbidden

Odpowiedź podobna do 401 Unauthorized z tą różnicą, że serwer wie kto jest odpowiedzialny za zapytanie w konteksie autoryzacji, ale odmawia jego wykonania. Najczęściej występuje w przypadkach gdy zalogowany użytkownik nie ma odpowiednich praw do danego zasobu.

404 Not Found

Zasób o który prosisz w zapytaniu nie istnieje lub np. został usunięty. Sprawdź adres URL zapytania.

405 Method Not Allowed

Niewłaściwa metoda zapytania. Sprawdź czy używasz odpowiedniej metody w zapytaniu, np. GET zamiast POST.

409 Conflict

Zapytanie nie może zostać zrealizowane z powodu konfliktu. Powyższy błąd zazwyczaj występuje w przypadku próby utworzenia zasobu, który już istnieje, np. podczas tworzenia nowego użytkownika, który został już wcześniej utworzony.

429 Too Many Request

Zbyt dużo zapytań w określonym oknie czasowym. Sprawdź czy nie wysyłasz za wiele zapytań do serwera.

Błędy o kodach od 500 do 599

Błąd z rodziny 5xx oznacza problem po stronie serwera lub strony, która jest na nim uruchomiona. W przeciwnieństwie do błędów 4xx nie jest to błąd klienta, który wysyła zapytanie.

500 Internal Server Error

Chyba najczęsciej spotykany błąd z tej rodziny. Oznacza problem o bliżej nieokreślonej przyczynie. Spowodowany najczęściej przez nieprzewidzany błąd w stronie zainstalowanej na serwerze.

Przyczyny

  • błąd strony lub jej nieprawidłowa konfiguracja
  • nieprawidłowa wersja języka na serwerze lub/i brak odpowiedniego oprogramowania na nim zainstalowanego
  • problem z bazą danych. Jeżeli nieodpowiada na żądania strony, ta zwróci najpewniej błąd 500

Rozwiązania

  • najbardziej słusznym rozwiązaniem tego problemu jest sprawdzenie logów strony i samego serwera, które powinny zawierać informacje o jego przyczynie
  • upewnij się, że Twój serwer jest odpowiedni do uruchomienia strony, która jest na nim zainstalowana, np. jeżeli wymaga ona interpretera PHP, sprawdź czy wersja którą posiadasz na serwerze jest zgodna z wymaganiami strony

502 Bad Gateway

Niekiedy przed samym serwerem na którym zainstalowana jest strona internetowa lub strona znajduje się serwer pośredni działający na zasadzie proxy. Błąd 5o2 Bad Gateway zwrócony został właśnie przez serwer pośredni ponieważ nie mógł on uzyskać odpowiedzi od docelowego serwera.

Przyczyny

  • serwer docelowy jest niedostępny lub nieodpowiada
  • problemy natury sieciowej przez co niemożliwe jest nawiązanie połączenia z serwerem docelowym

Rozwiązania

  • być może jest to tylko chwilowy problem - spróbuj na początek odświeżyć stronę, wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki lub najlepiej otwórz stronę w trybie incognito. Niekiedy pomocne może okazać się również zrestartowanie Twojego urządzenia sieciowego, np. routera
  • sprawdź logi na serwerze, zarówno te dotyczące strony internetowej jak i samego serwera
  • jeżeli masz taką możliwość, zrestartuj serwer na którym uruchomiona jest strona internetowa. Ponowne uruchomienie wszystkich komponentów serwera może rozwiązać ten problem

503 Service Unavailable

Najczęściej oznacza przeciążenie serwera i oznacza, że zapytanie można spróbować wysłać ponownie za jakiś czas.

Przyczyny

  • serwer jest aktualnie przeciążony
  • aktualnie prowadzone prace serwisowe na serwerze lub na stronie zainstalowanej na nim

Rozwiązania

  • sprawdź obciążenie serwera w panelu do zarządzania serwerem lub z poziomu konsoli jeżeli masz do niej dostęp. Zwróć uwagę na takiej wskaźniki jak: AVG Load, CPU, RAM, I/O
  • upewnij się, że w panelu do zarządzania serwerem nie ustawiłeś go w tryb serwisowy
  • jeżeli pozrestartuj serwer

Uruchom automatyczny monitoring strony

Wypróbuj nasze narzędzie do monitorowania strony Ping.pl, aby otrzymać powiadomienia email/SMS o jakichkolwiek problemach z dostępnością swojej strony. Usługa jest bezpłatna dla uproszczonego monitoringu jednej strony.