Czym jest monitoring stron internetowych?

Usługa monitoringu stron internetowych to narzędzie, które pozwala na bieżąco kontrolować stan i wydajność stron internetowych. Jego podstawową funkcją jest regularne sprawdzanie czy strona jest dostępna i powiadamianie wskazanych osób o wykrytych problemach. Ponadto monitoruje jej bezpieczeństwo, prawidłowe funkcjonowanie, szybkość działania oraz stan domeny i certyfikatu SSL. Taki monitoring daje pewność, że strona działa bez zarzutu i jest zawsze dostępna dla użytkowników.

Najważniejsze powody dlaczego powinieneś monitorować swoją stronę

Zapobieganie bezpośrednim stratom finansowym

Niezależnie od tego czy prowadzisz sklep internetowych, aplikację z subskrypcyjnym modelem płatności czy po prostu wizytówkę firmową - niedostępna lub nieprawidłowo działająca strona naraża Cię na utratę potencjalnego przychodu. Klienci, którzy napotkają problemy z dostępnością strony, często szybko przenoszą się do konkurencji. Każda minuta niedostępności to potencjalnie stracone zamówienia, co bezpośrednio wpływa na przychody firmy.

Twoi kliencie mają wiele opcji do wyboru, a problemy z działaniem strony mogą skutkować ich trwałą utratą. Klienci, którzy napotkają trudności w korzystaniu z Twojej strony w przeszłości, mogą już nie wrócić, wybierając konkurencję.

Dbanie o reputację

Niedziałająca strona internetowa nie tylko wpływa na bezpośrednie straty finansowe, ale także na wizerunek firmy. Klienci oczekują, że strona będzie działała sprawnie i szybko. Problemy techniczne mogą sprawić, że firma będzie postrzegana jako nieprofesjonalna i niewiarygodna, co negatywnie wpływa na jej reputację.

Kontrola bezpieczeństwa

Monitoring stron internetowych obejmuje również aspekty bezpieczeństwa, takie jak ochrona przed szkodliwym oprogramowaniem, która pozwala na wczesne wykrycie i eliminację zagrożeń, co chroni zarówno firmę, jak i jej klientów przed poważnymi konsekwencjami. Zainfekowana lub uznana za szkodliwą z innego powodu strona może zostać całkowicie zablokowana na poziomie przeglądarki oraz zniknąć z wyników wyszukiwań.

Monitoring funkcjonalności

Monitorowanie funkcjonalności polega na regularnym uruchamianiu zaplanowanego scenariusza na stronie internetowej w prawdziwej przeglądarce. Dzięki temu wiesz, że kluczowe funkcjonalności, takie jak proces zakupowy w sklepie internetowym czy formularz ofertowy, działają prawidłowo. Testowanie funkcjonalności pozwalają na szybkie wykrycie i naprawę ewentualnych problemów, zanim wpłyną one na użytkowników i prowadzony biznes.

Kontrola i poprawa wydajności strony

Dzięki monitorowaniu strony internetowej, która jest testowana nawet co minutę z różnych lokalizacji w Polsce, uzyskasz dokładny obraz wydajności strony w różnych porach dnia, tygodnia i miesiąca. Pozwoli to na wcześniejszą identyfikację potencjalnych problemów z wydajnością i rozwiązanie ich w zawczasu. Warto nadmienić również, że wolna strona internetowa jest gorzej oceniana przez algorytmy wyszukiwarek, co może skutkować niższą pozycją w wynikach.

Dbanie o terminy ważności domeny i certyfikatu

Monitoring strony internetowej to także dbanie o terminy jej kluczowych komponentów sieciowych, takich jak domena i certyfikat SSL. Usługi monitoringu, jak Ping.pl, wysyłają odpowiednio wcześniej powiadomienia o konieczności przedłużenia tych elementów. Jest to kluczowe, ponieważ strona z wygasłą domeną lub nieaktualnym certyfikatem SSL staje się niemal całkowicie niedostępna dla odwiedzających.

Weryfikacja poziomu dostępności (SLA) partnerów

Monitoring strony, który dodatkowo można rozszerzyć o monitoring serwerów lub innych usług internetowych pozwala również na kontrolowanie poziomu dostępności (SLA) partnerów, takich jak firmy hostingowe. Dzięki temu masz pewność, że usługi, z których korzystasz, są zgodne z umowami i oczekiwaniami.

Usługa monitoringu strony internetowej

Jeśli stoisz przed wyborem odpowiedniej usługi do monitorowania strony, oto cechy i funkcjonalności, na które warto zwrócić uwagę:

  • Wysoka częstotliwość testów: Im częściej strona jest sprawdzana, tym szybciej wykryte zostaną ewentualne nieprawidłowości. Optymalna częstotliwość to 1 minuta. W większości przypadków nie ma potrzeby częstszego wykonywania testów.
  • Lokalizacja serwerów testujących w Polsce: Ważne jest, aby strona była testowana z kraju, z którego pochodzi większość odwiedzających. Monitoring strony wykonywany przez serwery ulokowane za granicą może zafałszować wyniki, zwłaszcza te dotyczące wydajności.
  • Powiadomienia SMS i telefoniczne: Powiadomienia email są standardem, natomiast SMS-y są zazwyczaj dostępne tylko w płatnych usługach, ale mają większą skuteczność. Powiadomienia telefoniczne są realizowane przez normalne połączenie telefoniczne z użyciem syntezatora mowy. SMS-y powinny być wysyłane z polskiego numeru dla większej i szybszej dostarczalności.
  • Okresowe raporty: Raporty dzienne, tygodniowe lub miesięczne zawierające informacje o dostępności, uśrednionym czasie ładowania lub odpowiedzi oraz listę wykrytych problemów.
  • Obsługa wielu użytkowników: Funkcja przydatna, gdy w rozwój lub utrzymanie strony zaangażowanych jest kilka osób. Każda osoba otrzyma swoje konto z odpowiednimi uprawnieniami, bez konieczności dzielenia się danymi logowania do głównego konta.
  • Monitoring domeny i certyfikatu: Strona bez aktualnej domeny lub certyfikatu jest nieużyteczna, dlatego warto monitorować zarówno dostępność strony, jak i terminy ważności tych komponentów, aby otrzymać powiadomienie o konieczności przedłużenia domeny lub certyfikatu.
  • Monitoring szybkości i wydajności strony: Testowanie wydajności i szybkości ładowania strony w prawdziwej przeglądarce, uwzględniając wszystkie jej elementy (obrazki, skrypty, czcionki, style).
  • Monitoring funkcjonalny według scenariusza: Testowanie konkretnej funkcji na stronie według zaplanowanego scenariusza, składającego się z kroków do wykonania, np. procesu zakupowego od wyszukania produktu, przez dodanie go do koszyka, aż po wykonanie płatności.

Podsumowanie

Monitoring stron internetowych to narzędzie, które umożliwia stałą kontrolę stanu i wydajności strony. Jego podstawowym zadaniem jest regularne sprawdzanie dostępności strony oraz powiadamianie o wszelkich problemach. Monitoring obejmuje również bezpieczeństwo, funkcjonalność, szybkość działania oraz stan domeny i certyfikatu SSL, co zapewnia, że strona działa bez zarzutu i jest zawsze dostępna dla użytkowników, co zabezpiecza zarówno przed stratami finansowymi jak i wizerunkowymi.

Dobór odpowiedniej usługi do monitoringu uzależniony jest od indywidualnych potrzeb, jednak dobrym nad start będzie monitoring dostępności, szybkości wczytywania się strony oraz monitoring domeny, certyfikatu i bezpieczeństwa.

Sprawdź naszą aktualną ofertę na https://ping.pl. Przetestuj usługę bezpłatnie przez 14 dni lub wybierz bezpłatny wariant na uproszczony monitoring.